نكته هاي جالب وعلمي ازچهارگوشه جها ن
تهيه و تدوين از بصيرشرر تهيه و تدوين از بصيرشرر

نكته هاي جالب وعلمي ازچهارگوشه جها ن
اندازه جهان چقدر است ؟ اين سئوال جواب دقيقي ندارد . ولي جهان را مي توان مکعبي به ضلع 30  ميليارد سال نوري تصور کرد . اين يعني حجم کل جهان چيزي حدود 1031* 7/2 سال نوري مکعب است .چقدر ماده در دنيا وجود دارد ؟ جرم دنيا هنوز محل بحث و مناقشه کيهان شناسان و يکي از سؤالات اساسي است که پاسخش مي تواند سرنوشت جهان را تعيين کند . ولي بر اساس تخمين هاي کيهان شناسان ، عدد 1060* 6/1 کيلوگرم ، تقريب خوبي براي اين کميت است .

درست است که آب ، علامت قطعي وجو زنده گي نيست ، اما مطمئناً يکي از مواد لازم براي پيدايش حياتي مشابه حيات زمين است . در منظومه شمسي ، فقط زمين از درصد بالاي بخار آب در جو برخوردار است . ممکن است در آينده بتوان با مشاهده تغييرات بازتابندگي يک سياره بر اساس مقدار ابرها در جو ، تغييرات فصول را در سيارات فرا خورشيدي بررسي کرد .

گياهان کلروفيل دارند و از آن براي تبديل نور خورشيد به انرژي استفاده مي کنند . کلروفيل نور قرمز را بشدت جذب مي کند و نور آبي را باشدت کمتري ، در نتيجه رنگ گياه به سبز مي گرايد . بنابراين نخستين قدم براي جستجو حيات ، يافتن سيارات سبز رنگ است ؛ اماا اين روش هنوز اطمينان زيادي ندارد و فقط مي توان با آن ، نامزدهايي را جهت تحقيق بيشتر معرفي کرد .

 وسيله ای است که در راديو و تلويزيون مورد استفاده قرار مي گيرد.  کار آنتن گيرنده گرفتن امواجي است که از دستگاه فرستنده منتشر گشته و بعد از پيمودن راه درازی ضعيف شده است. آنتن اين امواج ضعيف را مي گيرد و به آمپلي فاير دستگاه مي سپارد، تا دوباره قوی شوند و به صورت صدا و تصوير در آيند . دوازده دسامبر سال 1901 ميلادی بود که «مارکني» در يک اتاق اجاره ای دستگاه فرستنده ای کار گذاشته بود که از ساعت 15 تا 18 هر روز علايم راديويي مي فرستاد. اين پيام فقط «اس» بود که به دنبال هم از دستگاه فرستنده به صورت امواج ا لکترو مقناطيسي صادر مي شد . وی توانسته بود اين امواج را از روی دريای مانش عبور دهد و اين کار او با موفقيت قرين بود. ولي اين بار که مي خواست اين علايم راديويي را از فراز اقيانوس اطلس بگذراند با ناکامي روبه رو شد. زيرا دستگاه گيرنده او اين علايم را دريافت نکرد. مارکني در اين موقع فقط بيست و پنج سال داشت. وقتي در حضور تماشاگران زيادی آزمايش خود را بي نتيجه ديد، بدون اينکه خودش را ببازد، يک بادبادک درست کرد .يک سيم نازک به آن متصل ساخت و بادبادک را به هوا فرستاد، در حالي که انتهای پاييني اين سيم به دستگاه گيرنده وصل بود.وقتي ارتفاع بادبادک از زمين تقريباً به پنجاه متر رسيد، ناگهان گيرنده به صدا در آمد و علامتهای «اس» پشت سر هم از آن شنيده شد. مارکني فريادی از خوشحالي برکشيد. او به وسيله اولين آنتني که ساخته بود، موفق شد، پيامهای راديويي را بعد از طي مسافت سه هزار و پنجصد کيلومتر اخذ کند. زيرا بين گيرنده و فرستنده اقيانوس اطلس قرار داشت. امروزه نيز گيرنده راديويي يا تلويزيوني وقتي مي تواند نتيجه مطلوب بدهد که آنتن مناسب داشته باشد.

 

برادرا ن رايت در هفدهم دسامبر 1903، دو برادر از ايالت اهايو (آمريكا) ماشين ابداعي خود را به پرواز درآوردند.«برادران رايت» پس از تدارك و پيش بيني تمامي تمهيدات لازم براي انجام پروازي سهل و ايمن، روز 14دسامبر 1903 را براي اولين پرواز آزمايشي طياره ابداعي خود انتخاب كردند كه متأسفانه اولين اقدام آنها هرگز موفقيت آميز نبود. اما سرانجام آنها موفق شدند كه در روز 17 دسامبر، يعني تنها سه روز بعد، طياره يك موتوره خود را براي چهار مرتبه در آسمان به پرواز درآورند و نام خود را براي هميشه در صدر فهرست پرندگان انسان نما به ثبت رسانند. آنها در سال 1901 با اضافه كردن يك سكان افقي، يا به عبارت بهتر «بالابر»، در جلوي طياره موفق شدند تعادل طولي (يا جلو به عقب) طياره را حفظ كنند. يك سال بعد، آنها يك سكان عمودي نيز براي تعبيه در پشت طياره ابداع كردند تا به كمك آن بتوانند آن را به سمت جناحين متمايل سازند و به عبارتي آن را در ارتفاع لازم به پرواز درآورند. بدين ترتيب، آنها موفق شدند تعادل طياره را در هر سه بعد اصلي (شامل طول، عرض و ارتفاع) حفظ كنند و اسباب كنترلي لازم را در طرح اصلي طياره بگنجانند. براي تأمين نيروي پيشران طياره نيز آنها از يك موتور گازوئيلي ۴ سيلندر معمولي با قدرت 12 اسب بخار استفاده كردند، كه البته براي كاهش وزن آن از عنصر آلومينيوم در ساخت كارتل آن سود بردند.  برادران رايت براي انجام پروازهاي آزمايشي شان ناحيه Outer Banks در ايالت كاروليناي شمالي، كمي آن سوتر از خطوط آهن حمل و نقل زميني و همچنين كمي دورتر از كشتي هاي پهلو گرفته در ساحل را كه نقطه بادخيز بسيار مناسبي بود، انتخاب كردند. اين دو برادر به اين دليل ناحيه اي در نزديكي ساحل را براي مقصود خود برگزيدند كه اولاً پوشش گياهي مزاحمي در آنجا وجود نداشت و ثانياً از چشمان جست و جوگر (و بعضاً فضول) مردم عادي و همچنين رقيبان كاملاً به دور بود. آنها در نزديكي دهكده ماهيگيري «كيتي هاوك»، كمپي را در Kill Devil Hills برپا كردند. در يك صبح پنجشنبه رويايي كه باد مناسبي نيز در فضاي اطراف ساحل پيچيده بود ابتدا ارويل و سپس ويلبر و بعد بار ديگر ارويل و سپس ويلبر مجموعاً چهار پرواز انجام دادند. طياره دو باله آنها از روي يك ريل پرتاب چوبي به مسافت حدود 60 فوت (بيش از 18متر) و در جهت مخالف بادي به سرعت بيش از 20 مايل در ساعت (بيش از 32 كيلومتر در ساعت) به هوا بر مي خاست. در اولين آزمايش، ويلبر مسافتي در حدود 210 فوت را در مدت زماني در حدود 12 ثانيه طي كرد. در آخرين و طولاني ترين پرواز نيز كه به وسيله ويلبر انجام شد، مسافتي در حدود 852 فوت در 59 ثانيه طي شد. حوالي ظهر آن روز، يكي از معدود شاهدان اين پروازها كه جواني به نام «جاني مور» بود پس از ديدن موفقيت برادران رايت، در حالي كه از خوشحالي در پوست خود نمي گنجيد، شروع به دويدن در كنار ساحل كرد و فرياد زد: «آنها بالاخره موفق شدند، آنها بالاخره موفق شدند، چقدر خوب شد كه آنها بالاخره پرواز كردند.» «ويلبر رايت» كه عمر كوتاه تري داشت در 30 مي 1912 در اثر ابتلا به بيماري تيفوئيد در سن چهل و پنج سالگي درگذشت و برادرش «ارويل» در 30 جنوري 1948در سن هفتاد و شش سالگي بدرود حيات گفت.

رنگ موي کيميا يي :امروزه بيش از 75 درصد خانمها و شمار زيادي از آقايون موهاي خود را رنگ مي كنند. اولين رنگ موي کيميايي بي خطر در سال 1909 توسط کيمياداني فرانسوي به نام يوگن شالر با استفاده از پارافنيلن دي آمين اين فرايند نتيجه زنجيره اي از واكنشهاي کيميايي بين موليكولهاي مو و رنگدانه ها در حضور پر اكسيدوآمونياك مي باشد.

 موچيست؟ قسمت عمده مو از كراتين تشكيل شده است كراتين پروتئيني است كه در پوست و ناخن ها نيز يافت مي شود. دو پروتئين ديگر نيز در مو وجود دارد كه نسبت كمي از آنها در موي هر فرد، رنگ طبيعي موهاي او را تعيين مي كند. يوملانين باعث ايجاد رنگهايي با درجه مشكي تا قهوه اي مي شود در حالي كه فائو ملانين مسؤول ايجاد رنگهايي در محدوده طلائي تا قرمز مي باشد. حال اگر هيچ كدام از اين دو نوع ملانين حضور نداشته باشند موها به رنگ سفيد-خاكستري در مي آيد .

رنگ موي طبيعي : انسانها از هزاران سال پيش موهاي خود را با استفاده از رنگهاي طبيعي و معدني رنگ مي كردند. بعضی از مواد طبیعی شامل رنگدانه هستند (مانندحنا و یا پوست چارمغز) و بعضی دیگر نیز شامل سفید کننده های طبیعی می باشند که باعث ایجاد واکنشهایی می شوند که رنگ مو را تغییر می دهد، مثلاً شرابی می کند. رنگهای طبیعی معمولاً محور مو را با رنگ می پوشانند. بعضی از این رنگها پس از چند بار شستشوی مو از بین می روند ولی لزوماً بی خطرتر از رنگهای کیمیایی نیستند. البته به طور قاطع نمي توان رنگهای طبیعی را به رنگهاي کيميايي ترجیح داد به ویژه که عده ای ممکن است نسبت به آنها حساسيت داشته باشند.

يکي ازشديد ترين نعره هادربين حيوانا ت به شيرآفريقايي تعلق دارد ، صداي نعره آنها تا سه کيلومتري شنيده مي شود! اسب آبي هم جزو حيواناتي است که داری نعره بلندی مي باشد، تا آنجا که حيوانات آبي در زير آب نعره آنها را مي شنوند! ولي با همه اين اوصاف شديدترين نعره ها متعلق به والها مي باشد! آنها مي توانند نعره ای معادل دوصد دیسيبل توليد کنند! برای مقايسه بايستي بگويم که اين نعره از صدای موتور يک جت بيشتر مي باشد.


*
آيا مي دانستيد که شهر ممنوع واقع در پيكنگ در كشور چين بزرگترين قصر پادشاهي جهان است. اين قصر شامل هفده قصر و پنج تالار مي باشد!
*
آيا مي دانستيد که سريعترين رعدوبرق باسرعت 140 هزار كيلومتر در ثانيه حركت مي كند!
*
آيا مي دانستيد كه آب داراي طلا است ، اين مقدار در حدود چهار گرام در هر ميليون تن آب است.
*
آيا مي دانستيد که طولاني ترين دورا ن پادشاهي براساس مدارك تاريخي متعلق به پادشاه مصر مي باشد كه تقريباً دو هزار و سيصد سال پيش از ميلاد در زماني كه نوزادي بيش نبود تاج گذاري كرد و سلطنت او نود و چهار سال به طول انجاميد!
يک پارادوکس وجود دارد : سقراط گفته است يوناني ها دروغگو هستند ولي خود سقراط هم يوناني است. پس او دروغ گفته که يوناني ها دروغ مي گويند پس يونانيها راستگو هستند و سقراط هم که يک يوناني است، راستگوست پس راست مي گويد که يونانيها دروغگو هستند پس...........آخر يونانيها دروغگواند يا راستگو !؟
*
آيا مي دانستيد که در حال حاضر بيش ازشش مليون اختراعا ت وجود دارد که توماس اديسون با 1093 اختراع رکورد را در دست دارد!
*
آيا مي دانستيد نور مي تواند دور کره ی زمين (خط استوا) را 5/7 بار در 1 ثانيه طی کند!
الکترون معناي يوناني کهربا است . كهربا ماده اي است كه در مالش به پارچه پشمي باردار شده و خرده هاي كوچك كاه را جذب مي كند .اين ربايش به علت نيرويي مرموز اتفاق مي افتد كه يونانيان آن را الكتريسيته ناميده اند.
*
آيا مي دانستيد كه سرعت گريز، سرعتي است كه يك شيء بايد داشته باشد تا بتواند از سطح يك جرم بزرگ ﴿سياره﴾ بگريزد! اين سرعت را مي توان توسط اين معادله به دست آورد:
 M
جرم سياره، R شعاع آن و G ثابت جهاني جاذبه است. اين سرعت براي كره زمين تقريباً برابر است با 2/1× 10<4 متر بر ثانيه ﴿توجه: اين سرعت به جرم شيء بستگي ندارد﴾. همين طور كه در معادله مي بينيد اگر جرم كره زياد و شعاع آن كم شود سرعت گريز آن بسيار زياد مي شود. براي مثال سرعت گريز براي يك شيء در كره اي كه جرم آن 3 برابر خورشيد و شعاع تنها 10 كيلو متر باشد، تقريباً برابر سرعت نور است.
 

 


October 11th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي